Dieta bezglutenowa

W sklepach spożywczych pojawia się coraz więcej produktów bezglutenowych. W Internecie aż roi się od artykułów dotyczących tego tematu, a wydawnictwa wypuszczają coraz więcej książek na temat glutenu. Czym jest spowodowany tak nagły wzrost zainteresowania? Czy nie jest to sztucznie podtrzymywany i rozdmuchany trend? Wiele osób, które zainteresowane są tematem zdrowego żywienia zadaje sobie te frapujące wszystkich pytania. Faktycznie, temat glutenu i jego wpływu na zdrowie człowieka od pewnego czasu znalazł się na topie. Wszystko dlatego, że coraz więcej osób stara się eliminować ze swojej diety produkty, które są zbędne. Nietolerancja laktozy na przykład dotyka co trzecią dorosłą osobę, jednak nie każdy ma tego świadomość. W przypadku nietolerancji glutenu jest niezwykle podobnie. Nawet objawy są analogiczne, jak w przypadku nietolerancji produktów mlecznych i pochodnych. Należą do nich:

Sporo osób w XXI wieku niestety popada również w paranoję i niepotrzebnie panikuje. Jeśli sporadycznie pojawia się u Ciebie któryś z wyżej wymienionych objawów wcale nie musi to świadczyć o tym, że nie możesz spożywać glutenu. Warto jest zaobserwować swój organizm i to, jakie są jego reakcje po spożyciu danych produktów. Jeśli nie jesteś uczulony na gluten, ale chcesz wyeliminować go ze swojej diety, to oczywiście możesz to zrobić – nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań.

Jak powinna wyglądać prawidłowo przeprowadzona dieta bezglutenowa? Należy wyeliminować ze swojego jadłospisu:

Do góry↑

Unikać należy: ostrych przypraw, serów, czekolady.

Na diecie bezglutenowej spożywać można: mąkę ziemniaczaną, kukurydzianą, ryżową oraz sojową, jajka, mięso, ryby, mleko, masło, twaróg, kawę, herbatę, pieczywo ze skrobi kukurydzianej, ziemniaczanej i ryżowej.

Z racji faktu, że coraz więcej osób zainteresowanych jest kupnem produktów bezglutenowych, producenci zaczęli, dla ułatwienia konsumentów, oznaczać swoje produkty niezawierające tej substancji znaczkiem przekreślonego kłosa zbożowego.

Dieta bezglutenowa nie jest łatwa i należy wiedzieć, które produkty trzeba wyeliminować ze swojego jadłospisu. Dla osób, które cierpią na nietolerancję glutenu, ten typ diety jest niestety koniecznością. Dla wszystkich tych, którzy są zainteresowani tym sposobem odżywiania – należy pamiętać, że wymaga on od nas wielu wyrzeczeń, ale jest absolutnie zdrowy i bezpieczny.

Do góry↑